Sunday 21 August 2011

ingin mula bina badan.

Mulakan dengan diet yang baik. Tak guna jika kita berlatih hari-hari tetapi lemak masih tebal walaupun nampak besar. Mulakan dengan makanan rendah lemak, protein tinggi, karbohidrat seperti spagetti, pasta, buah-buahan, sayuran. Tambah kekerapan makan. Kalau biasa makan 3 kali sehari. Tukar ke 6 kali sehari. Elakkan gula, garam, alkohol, makanan segera dan lain-lain yang tidak sihat. Tidak perlu terus elak, kurangkan sedikit demi sedikit. Masuk laman Pelan Pemakanan.

Dapatkan ilmu daripada jurulatih berkelayakan, bukan kawan-kawan yang baru main 3 hari. Pelajari bagaimana melakukan setiap latihan dengan betul dan meminimumkan risiko kecederaan. Jangan dengar nasihat pelik-pelik untuk ambil dadah sukan dan sebagainya. Saya sering lihat mereka yang baru mula 2 minggu dah mula bertanya pasal steroid.
Dapatkan rehat yang cukup sekitar 6-8 jam sehari. Badan membesar atau dapat hasilnya ketika rehat dan bukan ketika latihan. Jadi tidak perlulah buat latihan sehingga 5 jam sehari dengan harapan untuk dapatkan hasil cepat. Ikut sistem latihan yang betul dan dapatkan kehidupan lain di luar. Masuk laman Tikus Gym.
Jika boleh simpan log latihan. Tuliskan berapa banyak set dan ulangan serta beban yang diangkat setiap kali latihan. Juga rekodkan berapa lama latihan kardio dengan intensiti. Rekodkan juga pemakanan harian. Tujuan menyimpan rekod untuk memastikan berada dalam landasan yang betul. Masuk laman Orang Baru.

No comments:

Post a Comment